Wanneer een klant zijn factuur niet wil betalen is dit natuurlijk heel erg vervelend. Jij hebt immers producten of diensten geleverd en die zouden gewoon betaalt moeten worden. Er zijn een aantal stappen die je kunt ondernemen bij het uitblijven van een betalen. Deze zullen we in dit artikel laten zien.
Controleer de betalingstermijn
Allereerst is het belangrijk om na te kijken of de betalingstermijn wel klopt. Voor bedrijven geldt een standaard betalingstermijn van 30 dagen. Onderling mag er echter ook een andere termijn voor de betaling afgesproken worden, tot maximaal 60 dagen. Dit moet dan wel gedaan worden door middel van een contract of het moet in de algemene voorwaarden staan. Overheidsbedrijven moeten uiterlijk 30 dagen nadat zij de factuur hebben ontvangen, het bedrag betalen.
Voor consumenten is er geen wettelijke betalingstermijn, wat betekent dat een bedrijf zelf de betalingstermijn mag bepalen. Wel moet dit uiteraard een redelijke termijn zijn, zoals 30 dagen. Ook dit moet vastgelegd worden in een contract of zichtbaar zijn in de algemene voorwaarden.
Bel de klant voor de betaling
Is de betalingstermijn verlopen en is er nog niet betaald? Dan is het verstandig eerst contact op te nemen met de klant. Dit doe je het beste door de klant te bellen, al is dit wel afhankelijk van de relatie. Je kan dan informeren of alles naar wens is en of de factuur volgens de klant klopt. Door deze vragen te stellen kun je er soms al achter komen waarom er nog niet betaald is. Zorg er hierbij voor dat je altijd notities maakt van het telefoongesprek.
Een herinnering sturen voor de betaling
Een betalingsherinnering is de eerste formele stap die je zet als er binnen de termijn nog geen betaling heeft plaatsgevonden. Dit is een vriendelijke herinnering die je een paar dagen na het verstrijken van de termijn verstuurd. Hierin vermeld je dat de wettelijke rente in rekening wordt gebracht wanneer er niet betaald wordt.
Een aanmaning sturen
Is je klant een consument, dan ben je verplicht eerst een kosteloze aanmaning te sturen. Wanneer je de hierboven beschreven betalingsherinnering hebt verstuurd, heb je hier aan voldaan. Betreft je klant een bedrijf dan ben je dit niet verplicht en kan je de incassoprocedure volgen die in je algemene voorwaarden staan.
Een aanmaning is een formele brief dat ook wel een sommatiebrief wordt genoemd, waarin je onderstaande punten beschrijft:
- Je verwijst naar de levering en de factuur, de betalingsherinnering en eventuele telefoon- of e-mailgesprekken.
- Je stelt een termijn voor de betaling van 14 dagen.
- Ook maak je melding van de incassokosten en juridische stappen als de betaling weer niet voldaan wordt.
Het is verstandig de aanmaning per aangetekende post met ontvangstbevestiging te sturen, maar ook als gewone post. Bewaar hiervan ook altijd kopieën. Ook kun je er uiteraard voor kiezen de aanmaning via de mail te versturen. Wel is het zo dat je juridisch gedekt bent wanneer je een aangetekende brief verstuurd en vraagt om een ontvangstbevestiging, terwijl de klant ontkent de brief te hebben ontvangen.
Nog steeds geen betaling?
Is er nog steeds geen betaling, dan kun je de incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen.
Incassokosten zijn kosten die jij als schuldeiser hebt moeten maken om je geld te krijgen als de klant de factuur niet uit zichzelf wilt betalen. Voor consumenten is het zo dat de maximale vergoeding een percentage van de rekening is, dit is wettelijk vastgelegd. Betreft je klant een bedrijf dan kun je hiervan afwijken door middel van een overeenkomst. Wanneer je deze niet hebt gelden dezelfde regels als het geval bij consumenten.
De wettelijke rente is de rente die jij kan eisen wanneer de klant een achterstand in de betaling heeft. Lever je aan bedrijven of de overheid, dan geldt de wettelijke rente voor handelstransacties. Voor consumenten geldt de wettelijke rente voor niet-handelstransacties.
Een betalingsregeling afspreken
Begin niet direct met het voorstellen van een betalingsregeling maar kijk eerst of de klant de betaling wel kan voldoen wanneer hij bijvoorbeeld een week uitstel krijgt. Is dit niet het geval, dan kun je een regeling afspreken. Deze moet je wel op papier zetten en er moet worden afgesproken dat de regeling vervalt op het moment dat de klant niet op tijd betaalt.
Een derde partij inschakelen
Mocht ook dit niet werken dan is het tijd om een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat in te schakelen. Zij zullen de vordering dan namens jou innen bij de klant. Wel gaan ze alle drie anders te werken, namelijk:
- Een incassobureau kan alleen brieven sturen met het verzoek tot betaling, maar heeft zelf geen dwangmiddelen om een betaling ook daadwerkelijk af te dwingen.
- Een deurwaarder daarentegen, is in staat een gerechtelijke procedure te starten. Daarnaast is het voor hem ook mogelijk dwangmiddelen te gebruiken zoals beslaglegging of verkoop van de goederen van je klant. Wel heeft hij daar vaak een vonnis van de rechter voor nodig.
- De incasso-advocaat kan namens jou aanmaningen versturen naar de klant, een dagvaarding opstellen en het faillissement van de klant aanvragen.
Lees ook: Hoe begin je een eigen winkel?