POS-materiaal staat voor point-of-sale materiaal. Het is een verzamelnaam voor alle verkoopbevorderende promotie en verpakkingsmaterialen. Met dit materiaal brengt u een product beter in beeld bij de doelgroep. Denk hierbij aan een display bij een kassa. Het wordt vooral gebruikt in de retail, detailhandel en in een supermarkt. Het beslissingsproces van een klant vindt in slechts enkele seconden plaats en speelt zich af op de winkelvloer. Het is daarom noodzakelijk dat uw product duidelijk zichtbaar is op de winkelvloer. Goede POS-materialen zorgen voor instore promotie en zorgen ervoor dat het de aandacht trekt van de klant. Het geeft de klant een laatste duwtje naar aanschaffen van het product.
Welke point-of-sale materialen zijn er?
Er zijn verschillende soorten POS-materiaal beschikbaar. De meest bekende is de display. Drogisterij Kruidvat is een goed voorbeeld van een bedrijf dat actief gebruik maakt van POS-materiaal. Door de hoeveelheid producten in de winkel vallen veel producten al gauw niet meer op. Kruidvat maakt gebruik van de POS-materialen van XCJ. Zij maken de volgende producten:
- Displays
- Spandoeken
- Posters
- Plafondborden
- Wobblers
- Clipstrips
Al deze POS-materialen zorgen er wekelijks voor dat verschillende producten opvallen tussen de grijze massa. Al deze materialen zijn op maat te maken en kunnen volledig afgestemd worden op de huisstijl van uw bedrijf.
De voordelen van POS-materiaal
Point-of-sale materiaal betekent aandacht. Klanten kunnen er niet omheen. Het zet uw producten in de spotlight, informeert over het gebruik en stimuleert de verkoop van het product. Met POS-materiaal kan jij de klant van A tot Z in jouw winkel begeleiden en op ieder moment van zijn klantreis stimuleren. Zorg voor een goede mix aan materiaal. Zo valt uw product het beste op tussen duizenden andere producten. Wanneer klanten niet bekend zijn met jouw product kan jij een een impulsieve of latente behoeft te stimuleren. Klanten die niet bekend zijn met jouw merk kunnen op die manier kennis maken. Wat zijn de voordelen?
- Hogere verkoopcijfers
- Communicatie met de klant over uw product
- Verkoopimpuls stimuleren
- Extra aandacht voor uw (nieuwe) product
- Vergroot naamsbekendheid