Linkbuilding is eigenlijk niet meer dan het verzamelen van links naar artikelen die op jouw website te binden zijn, en kan zowel intern als extern gedaan worden. Hierbij is extern de belangrijkste, omdat er hierbij links van jouw website of artikelen op andere websites geplaatst worden. Google ziet dit ook, en ziet elke individuele links als een stem voor jouw content. Dus hoe meer links er te vinden zijn naar jouw website, hoe beter je website scoort binnen Google.
Verschillende soorten linkbuilding links
Er zijn vier verschillende soorten links te vinden. De eerste zijn interne links, waarbij je in een artikel op jouw website linkt naar een andere pagina of ander artikel op jouw website. Dit zorgt vooral voor structuur op je website.
Dan heb je ook nog natuurlijke backlinks. Dit zijn links die je hebt gekregen omdat iemand anders jouw pagina heeft gelezen en deze hebben gedeeld. Bijvoorbeeld op hun eigen website, maar dit kan ook via social media. Een zelf geïnitieerde backlink is een link die je hebt gekregen door middel van linkbuilding activiteiten, en de zelf gerealiseerde link is er eentje die je zelf op websites of fora hebt verzameld.
Waarom is linkbuilding belangrijk?
Er zijn veel ondernemers die het lastig vinden zich een voorstelling te maken van de effectiviteit van linkbuilding, en dat is zonde. Wanneer je ze vertelt dat mensen wellicht doorklikken als ze een link zien naar jouw website, dan snappen ze dat nog wel, maar zodra je begint over Google en het aandeel daarvan, is het ze niet meer duidelijk.
Maar als je het vanaf de andere kant bekijkt is het eigenlijk niet zo gek dat Google het belangrijk vindt om te weten hoeveel mensen er linken naar jouw artikelen. Google kan namelijk de kwaliteit van jouw content niet bepalen, en de links helpen hem daarbij. Hoe meer websites er linken naar jouw artikel, hoe hoger jij dus in de zoekresultaten komt te staan.
Bij een interne linkbuilding ligt de focus met name op je eigen pagina’s en artikelen. Je laat de gebruiker zien waar ze meer informatie kunnen vinden, maar ook Google pikt dat op. Daarnaast kun je op deze manier ook heel goed aangeven welke pagina’s belangrijk zijn op je website. Want hoe meer links er naar een bepaalde pagina gaan, zowel intern als extern, hoe belangrijker de informatie is, en dat ziet Google ook zo.