Tegenwoordig is het niet meer voldoende om geld te doneren aan goede doelen of op de juiste partij te stemmen. Wij mensen hebben ook een grote invloed op de wereld, zeker wanneer wij sommige dingen bewuster kiezen. Dit zien we al terug in het boodschappen doen, maar ook ons reisgedrag en het denken aan het klimaat. Ook maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) begint steeds belangrijker te worden. Een onderdeel daarvan is ‘duurzaam ondernemen’ maar, waarom zou je dat moeten doen?
Wat is de verhouding tussen MVO en duurzaam ondernemen?
Als we kijken naar het maatschappelijk verantwoord ondernemen, zie je dat er vaak gesproken wordt van ‘de drie p’s’. Dit zijn people, profit en planet. Maatschappelijk verantwoord ondernemen houdt dus in dat een bedrijf probeert te ondernemen op een winstgevende manier. Dit geldt voor zowel de omgeving, de mensen en de wereld. Het duurzaam ondernemen richt zich dan vooral op de planeet.
De planeet: duurzaam ondernemen
Consumenten vinden diervriendelijke en milieuvriendelijke producten steeds belangrijker. Zo zijn ze dan ook bereid meer te betalen voor duurzaam en diervriendelijk vlees. Maar daar houdt het niet bij op. Consumenten stappen ook steeds vaker over naar een bank met een duurzaam investeringsbeleid. Maar ook naar een verzekeringsmaatschappij die niet investeert in milieuonvriendelijke bedrijven. Ook wordt er bij het vergelijken van energieprijzen steeds vaker gekeken naar groene stroom. Ook als dit inhoudt dat ze hier wat meer voor moeten betalen.
Waarom is duurzaam ondernemen zo nodig?
Uiteraard is duurzaam ondernemen in de eerste plaats nodig voor onze planeet en het behoud ervan. Al het plastic dat zich in de zeeën bevindt, de smeltende ijskappen, de gaten in de ozonlaag en natuurlijk de uitstervende diersoorten zorgt ervoor dat we niet langer kunnen wachten met het nemen van de nodige maatregelen. Dit geldt uiteraard ook voor ons mensen. Maar daarnaast is het uiteindelijk ook nodig voor de ondernemen, om ervoor te zorgen dat zijn bedrijf bestendig gemaakt wordt voor de toekomst. Er komen steeds meer milieuvriendelijke alternatieve organisaties bij, waardoor de milieuverontreinigende organisaties minder kans maken.
We zien niet alleen aan het consumentengedrag dat de mens duurzaamheid steeds belangrijker vindt, maar ook als we naar de politiek kijken. Neem als voorbeeld de subsidies. Tien jaar geleden kon je een onaantrekkelijke subsidie krijgen wanneer jij je onderneming wilde verduurzamen. Nu kost het een ondernemer die niet duurzaam is steeds meer geld om overeind te blijven. De belastingheffingen worden hoger maar ook op mondiaal niveau worden er verschillende regels aangescherpt. Dit was te zien bij het klimaatakkoord in Parijs. Ook is het voor de grotere bedrijven een voordeel om een duurzaam imago te hebben. Dit omdat de business-to-businessmarkt een steeds grotere rol speelt hierin.