Wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe baan is het heel verstandig LinkedIn hierbij te gebruiken. Dit komt omdat niet alleen recruiters, maar ook werkgevers steeds vaker op LinkedIn te vinden zijn, zoekend naar die ene perfecte kandidaat. Wil je goed gevonden worden en er daarnaast voor zorgen dat jouw profiel er tussenuit springt? Dan doe je er goed aan je profiel zo effectief en professioneel mogelijk in te vullen.
Zorg voor een professionele foto
LinkedIn werkt niet hetzelfde als Facebook of Instagram, en dus is het belangrijk dat je een professionele foto van jezelf als profielfoto hebt. Je partner, kinderen, zus, moeder of hond kun je hierbij dus weglaten; dat is niet relevant voor je profiel. Let er wel op dat de foto niet heel groot aanwezig is op je profiel. Je kunt dus het beste kiezen voor een foto waarbij je gezicht goed zichtbaar is.
Besteed hier echt de aandacht aan, want het toevoegen van een goede foto zorgt ervoor dat je profiel veel sneller bekeken zal worden. Ben je niet zo goed in het maken van een echt goede foto? Dan kun je overwegen een fotograaf in te schakelen.
Naast de profielfoto doe je er ook goed aan de achtergrondafbeelding aan te pakken. De standaard achtergrond is wat saai, dus je kan hier beter een goede foto gebruiken die past bij jouw bedrijf.
De headline op LinkedIn
Een ander belangrijk punt is de headline. LinkedIn zal automatisch je huidige functie en werkgever weergeven maar het is de vraag of dit ook verstandig is. Ben je op zoek naar een nieuwe functie, dan is het verstandig minimaal drie functietitels in de headline te zetten. Wel moeten deze titels uiteraard overeenkomen met je huidige baan of de functie waar je naar op zoek bent.
Door dit te doen zorg je ervoor dat je vaker wordt gevonden binnen de zoekresultaten. Dit werkt in feite hetzelfde als bij Google; noem je het zoekwoord niet, dan verschijnt er ook niks.
Een duidelijke samenvatting
Een samenvatting is altijd een korte en krachtige tekst waarin je aangeeft wie je precies bent en wat je allemaal kan. Zo zou je bijvoorbeeld op kunnen schrijven hoeveel jaar ervaring je hebt, en wat je werkzaamheden zoal zijn.
Wil je goed gevonden worden binnen LinkedIn dan doe je dit door gebruik te maken van zoekwoorden waar je op gevonden wil worden. Deze kun je prima gebruiken in je samenvatting maar zorg er wel voor dat je de samenvatting niet te lang maakt.
Pas je LinkedIn URL aan
LinkedIn maakt automatisch een unieke URL aan om op jouw profiel terecht te komen. Echter is deze URL erg lang met allemaal cijfers en letters. Wil je dit doorgeven aan een ander dan werkt het niet echt praktisch, daarnaast staat het ook slordig op je CV. Door naar ‘Instellingen & Privacy’ te gaan kun je jouw openbare profiel bewerken. Op het volgende scherm zie je vervolgens een optie om de URL aan te passen, bijvoorbeeld naar linkedin.com/naam.
Vul je werkervaring, opleidingen en vaardigheden in
Bij huidige werkervaring vermeld je jouw huidige functietitel en werkgever. Zorg voor een goede, duidelijke omschrijving en maak gebruik van bulletpoints. Dit leest fijner. Vermeld daarnaast ook functietitels die relevant zijn en passen binnen je vak.
Heb je momenteel geen werkgever, vul het dan als volgt in:
- De functietitel waar je naar op zoek bent met daarbij ‘beschikbaar’
- Bij bedrijf vul je in ‘in between jobs’
- De omschrijving vul je zoals hierboven is aangegeven met duidelijke zoekwoorden
Ook alle opleidingen die je gevolgd hebt som je op. Kijk hierbij of het mogelijk is te linken binnen LinkedIn en voeg de exacte naam van je studie toe. Ook hierbij is het mogelijk een omschrijving toe te voegen en kun je zoekwoorden gebruiken die passen bij je studie en vakgebied.
Als laatste punt is het ook belangrijk dat je al je vaardigheden benoemd. Je vaardigheden spelen namelijk een belangrijke rol, zij bepalen namelijk voor een gedeelte jouw plek binnen de zoekresultaten. Beheers je een vaardigheid die vaak wordt onderschreven, dan zal je hoger scoren op LinkedIn. Dit zorgt er weer voor dat je sneller gevonden wordt. Daarnaast is het voor de lezer ook belangrijk te kunnen zien welke vaardigheden jij beheerst.
En dan nog dit…
- Aanbevelingen kunnen zeer nuttig zijn in je zoektocht, zorg er dus voor dat oud-collega’s of een vorige werkgever een aanbeveling voor je wil schrijven.
- Check goed of je locatie juist staat aangegeven.
- Klopt je sector ook met de sector waar je op gevonden wilt worden?
- Bouw een netwerk op door mensen te ‘connecten’ en regelmatig berichten te plaatsen. Zorg er wel voor dat deze interessant zijn voor de lezers en passen binnen jouw vakgebied.
Lees ook: Wel of geen kerstpakket?