Ben jij van plan nieuwsbrieven te gaan versturen, maar weet je niet goed hoe te beginnen? Dan is dit artikel perfect voor jou! Een goede nieuwsbrief is namelijk erg belangrijk, want dat zorgt er niet alleen voor dat hij gelezen wordt, maar ook dat er actie wordt ondernemen. Meer over het maken van een goede nieuwsbrief lees je in dit artikel.
Bepaal het doel
Voordat je begint dien je jezelf de vraag te stellen wat je wil bereiken bij de ontvanger. Wil je enkel je contacten informeren, of wil je ze ook echt ergens van overtuigen? Wanneer je een product probeert te verkopen bijvoorbeeld. Schrijf op welk doel er achter de nieuwsbrief zit.
Daarna ga je kijken naar de doelgroep. Kijk naar de kenmerken van je contacten zoals leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses of koopgedrag. Iedere doelgroep heeft zijn eigen interesses en kennis, en je kunt dus ook niet elke doelgroep op dezelfde manier aanspreken.
Denk als laatste ook goed na over wat de ontvanger verwacht van jou en wat jij wilt overbrengen.
De inhoud en structuur van je nieuwsbrief
Nu je weet wat de doelgroep is en hoe je deze het beste aan kan spreken, kun je gaan kijken naar de inhoud van je nieuwsbrief. Verzamel hiervoor alle onderwerpen en eventueel de producten die je aan bod wil brengen. Wat het altijd goed doet is inspelen op bepaalde actualiteiten. Denk aan een bepaalde gebeurtenis, een aankomende feestdag, in welk seizoen je nu zit enzovoorts. Daarnaast zijn ook foto’s en video’s erg belangrijk, want enkel een lap tekst, daar heeft niemand zin in.
De structuur is erg belangrijk, en hierbij plaats je de belangrijkste berichten bovenaan. Waarom? Omdat lang niet iedereen de hele nieuwsbrief door zal lezen. Door het belangrijkste bovenaan te zetten heb je dus een grote kans dat dat in ieder geval wel gelezen wordt. Ook duidelijk kopzinnen zijn hierbij belangrijk, want dit zorgt ervoor dat de lezer ook echt verder wil lezen.
Lees ook: Wat is linkbuilding precies?