Een bedrijf bestaat natuurlijk uit de juiste mensen. Maar deze mensen moeten werken met de juiste technologie. De software die je binnen je bedrijf gebruikt speelt dus een hele grote rol in het proces, maar ook in de productiviteit. Maar, gebruik jij eigenlijk wel de juiste software voor je bedrijf? In dit artikel laten wij je signalen zien die kunnen aantonen dat je de verkeerde gebruikt, en het tijd is daar verandering in te brengen.
Wanneer je team weigert de software te gebruiken
Dit is natuurlijk wel een heel erg duidelijk signaal, waar je niet langs kunt kijken. Als je team weigert de software te gebruiken die jij uitgekozen hebt, weet je dat het niet goed is. Dit kan komen omdat de tool erg complex is, en daardoor tijdrovend. Maar het kan ook zo zijn dat je team niet goed weet hoe ze hier hulp bij kunnen krijgen, of hoe ze dit het beste kunnen toepassen in hun werk.
Je kan in dit geval dus het beste op zoek gaan naar software die zorgt voor een meerwaarde voor je bedrijf, maar die ook voldoet aan jouw veiligheidsnormen en past bij je processen. Dit zal veel sneller in gebruiken worden genomen dan een lastige variant.
De tool is lastig te realiseren
Als de tool lastig te realiseren is en je daardoor een consultant nodig hebt, is deze tool misschien niet de juiste keuze. Want als je al een consultant nodig hebt om de tool te realiseren en je uit te leggen hoe hij precies werkt, zal je deze ondersteuning ook vaak nodig hebben bij een groei. Kies voor software die makkelijk in gebruik is en een goed design heeft.
Gebruik praktische software
Software moet je natuurlijk op de eerste plek helpen om bepaalde dingen gedaan te krijgen. als jij een tool hebt die ervoor moet zorgen date op te slaan, maar daar vervolgens niets mee doet, heb je er niets aan. Praktische software moet je helpen je doelen te bereiken, efficiënter te werken, en je helpen sneller te werken.
Er is geen ondersteuning mogelijk
Een klantenservice is heel belangrijk en daarnaast ook nodig in bepaalde gevallen. Zo zal software nooit verbeterd worden wanneer de producent niet op de hoogte is van de behoefte of feedback. Technische support waar je ondersteuning van kan krijgen wanneer dit nodig is, is dan ook erg belangrijk. Je wilt namelijk niet te lang hoeven wachten bij problemen of het zelf op moeten lossen.
Slechte software zorgt voor meer werk
En als laatste zorgt slechte software ervoor dat je meer werk moet verrichten in plaats van minder. Zeker wanneer dit ervoor zorgt dat je meer stappen moet doorlopen om hetzelfde te doen als voorheen. Als dit zo is, is er geen reden om deze software te gaan gebruiken.
Lees ook: Dit is waarom een laptop de productiviteit verhoogt