Steeds meer bedrijven kiezen ervoor een blog bij te houden op hun website. Dit is goed want zo geef je de bezoekers een kijkje in jouw bedrijfsleven, en is de kans groter dat ze terugkomen. Neem daarbij ook de content op Social Media, en de kans is groot dat dit zorgt voor meer leads en meer nieuwe klanten. Maar wat nou als het bij een bezoekje blijft, en deze bezoekers verder niks ondernemen? Wil je dit veranderen, dan kan het maken van een e-book een goede investering zijn. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel.
Denk na over het onderwerp
Begin met het nadenken over het onderwerp van je e-book. Over welk product of welke dienst wil je dat dit boek gaat? Indien nodig kun je kijken wel product er wel wat meer kracht kan gebruiken op marketinggebied. Door een lijst van de mogelijke onderwerpen te maken heb je dit mooi overzichtelijk. Bekijk vervolgens online en offline naar wat er allemaal al over dit onderwerp gezegd en geschreven is. Dit kan jou namelijk helpen je eigen content te bepalen.
Gebruik je eerdere content voor je e-book
Heb je bepaalde blogartikelen die het goed doen of hoog staan in Google? Dan kunnen deze voor inspiratie zorgen of zelfs dienen als blauwdruk. Als een artikel hoog staat in Google komt dit onder andere omdat er veel interesse naar is. de onderwerpen in die artikelen spreken je doelgroep dus aan.
Beperk het aantal onderwerpen
Je doet er goed aan je te beperken tot één hoofdonderwerp. Wil je heel veel verschillende onderwerpen aanhalen in je e-book, dan kan dit voor de lezer verwarrend worden. De kans is daarbij groot dat een lezer afhaakt, en dat is niet de bedoeling. Verplaats je in de klant en bedenk je wat de vraag zou kunnen zijn die je klant heeft bij het lezen van je e-book. Zorg ervoor dat in ieder geval die vraag aan het eind van je e-book is beantwoord. In het geval van digitaal printen zou een vraag kunnen zijn: wat kan digitaal printen op textiel bieden dat conventioneel printen mij niet kan bieden?
Zorg voor structuur bij het schrijven van je e-book
Zomaar beginnen met schrijven zonder een plan werkt vaak niet. Door bepaalde stappen te doorlopen bij het schrijven van je e-book kun je makkelijker het overzicht bewaren. Deze stappen zijn veelal hetzelfde als bij het schrijven van een blog. Belangrijk is het wel dat je een methode gebruikt die voor jou werkt. Zo zou je ervoor kunnen kiezen eerst de hoofdstukken te bepalen. Dat deze later misschien weer verdwijnen of samengevoegd worden, is hierbij niet erg.
Doorzettingsvermogen en een deadline
Je hebt niet altijd inspiratie en de tijd om aan je e-book te werken maar om te voorkomen dat na een halfjaar hoofdstuk één nog steeds niet af is, is het verstandig jezelf een deadline te stellen. Op deze manier verplicht je jezelf er eigenlijk voor doorzettingsvermogen te hebben, omdat je anders je deadline niet haalt. Door een vast dag of tijd met jezelf af te spreken én te bepalen aan welk onderdeel je wilt werken, gaat dit waarschijnlijk een stuk makkelijker.