Iedereen heeft op zijn tijd behoefte aan een compliment. Bijvoorbeeld wanneer je ondanks alle pijn toch het huishouden hebt gedaan, die ene zware klus hebt afgemaakt of een nieuwe opdrachtgever binnen hebt weten te halen. Een compliment kan veel opleveren, vooral als het gaat om werkplezier, waardering en productiviteit.
Waardering is belangrijk
Wanneer je iemand een compliment geeft, spreek je jouw waardering uit over diegene. Geef jij als werkgever je medewerkers geregeld een compliment, dan hebben zij het gevoel dat ze erkend worden, maar ook dat ze gezien worden. Op het moment dat jij laat zien dat je het werk dat hij doet waardeert en belangrijk vindt, motiveer je ook je werknemers.
Wel is het belangrijk dat je probeert de complimenten te stimuleren, zodat je werknemers ook leren onderling complimenten te geven en te ontvangen. Dit zorgt onderling voor een goede samenwerking, motivatie en waardering.
Complimenten zorgen voor een betere productiviteit
Wist je dat de productiviteit op de werkvloer met 5 tot 7 procent omhoog gaat als er regelmatig een compliment wordt gegeven? Goede reden dus, om dit wat vaker te doen. Kijk er alleen wel voor uit dat je niet alleen de werknemers complimenteert die het best presteren. Aan de ene kant zorgt dit ervoor dat andere collega’s gemotiveerd raken, maar wanneer een werknemer zelf nooit complimenten ontvangt kan dit zorgen voor spanningsklachten met een burn-out tot gevolg.
Meer werkplezier
Je wilt natuurlijk dat je werknemers elke dag weer met plezier naar hun werk gaan. Dit kun je voor een groot deel bepalen met verschillende factoren. Door heb regelmatig te erkennen en te waarderen voor alles wat ze doen bijvoorbeeld. Maar ook het onderhouden van de relaties onderling, het behandelen van alle werknemers op een eerlijke manier en te zorgen voor zinvol en uitdagend dragen ook zeker bij aan meer werkplezier.
Complimenten geven, hoe doe je het goed?
Complimenten geven is dus belangrijk en daarnaast ook waardevol, maar het is wel de bedoeling dat je hem met iets concreets complimenteert. Doe je dit niet, dan is het effect van een compliment al snel wel. Als voorbeeld:
“Alle e-mails zijn weggewerkt vandaag, goed gedaan!” Dit werkt, want je laat zien dat je oprecht blij bent met het resultaat.
“Lekker gewerkt vandaag, morgen nog een extra tandje bijzetten.” Dit werkt niet. Je geeft op deze manier je werknemer het gevoel dat hij het wel goed doet, maar dat het nog veel beter moet. Een compliment op deze manier geven zal dan ook vaak averechts werken.
Lees ook: Kan ik opladen thuis laten vergoeden door mijn werkgever?