Tegenwoordig kunnen we niet meer om TikTok heen; het is een ontzettend populair platform geworden in een zeer korte tijd en veel mensen maken hier dan ook gebruik van. Challenges, dansjes, opbeurende video’s en hartverscheurende verhalen. Maar ook pranks, grappen, video’s uit het dagelijks leven en tutorials. Wat we ook steeds vaker zien zijn bedrijven die zich op TikTok bevinden alleen, hoe zet je dit optimaal in voor jouw bedrijf?
Wat is TikTok precies?
In feite zorgt TikTok voor een combinatie tussen social media en muziek. Je kan hier korte video’s van maximaal 60 seconden op plaatsen en voornamelijk onder jongeren tussen de 10 en 19 jaar is dit platform erg populair. Het platform zorgt ook voor een verbinding tussen deze jongeren, wat zeker tijdens de coronaperiode erg belangrijk kan zijn. De jongeren hebben op deze manier het gevoel dat ze samen dingen kunnen doen. Toch zijn er ook steeds meer volwassenen die hun weg naar TikTok vinden, zoals influencers en YouTubers.
Hoe zet je het platform in voor je bedrijf?
Door nu in te stappen krijg je meer waardering van jongeren, juist omdat er nog niet veel bedrijven op het platform te vinden zijn. Met onderstaande tips kun jij TikTok inzetten voor je bedrijf:
Zorg voor een gratis pro-account
Wanneer je een account aanmaakt bij TikTok krijg je een standaardaccount. Echter kun je er ook voor kiezen over te stappen naar een pro-account waardoor je toegang krijgt tot je statistieken. Denk hierbij aan het aantal videoviews, je volgers en profielweergaven. Maar ook je meest populaire video’s en inzicht in de mensen die je volgen.
Gebruik hashtags op TikTok
Net als op Instagram kun je ook op TikTok gebruik maken van hashtags. Het is niet noodzakelijk maar slim gebruik hiervan kan wel zorgen voor een groter bereik. Doordat er niet veel ruimte is voor een tekst onder je video zullen je hashtags eerder opvallen, wat weer positief is. Ook krijg je inzicht in trending hashtags, die je vervolgens eenvoudig kunt gebruiken onder je eigen video’s.
Zorg voor een goede ondertiteling
Vrijwel de meeste mensen kijken TikTok op hun telefoon, en dan vaak met het geluid uit. Wil je ervoor zorgen dat mensen je bericht zien zonder dat ze hiervoor hun geluid aan moeten zetten, zorg er dan voor dat je er ondertiteling bij plaatst.
YouTube en Instagram koppelen
Wanneer je graag wilt dat mensen ook je YouTube en Instagram aan bekijken, kun je deze met je TikTok account koppelen. Deze zal dan op je profiel te zien zijn als snelkoppeling waardoor mensen hem eenvoudig aan kunnen klikken. Bedenk je alleen wel van tevoren of dit ook echt meerwaarde heeft.
Gebruik een influencer voor TikTok
Influencers zijn ontzettend populair tegenwoordig en zijn dan ook overal te vinden, zo ook op TikTok. Wil je graag meer bekendheid voor je bedrijf, maar ben je hier zelf niet zo goed in? Zet dan een influencer in voor je TikTok account.
Stap uit die comfortzone
TikTok is natuurlijk nog vrij nieuw, en zeker wanneer je er nog niet eerder mee gewerkt hebt kan het zijn dat je nog lang niet alle eigenschappen weet maar laat dit je niet tegenhouden. Als je erin slaagt om de doelgroep aan te spreken versterk jij je imago alleen maar, en dat is goed voor je bedrijf. Zorg er vooral voor dat je creatief bent en zo nodig uit je comfortzone moet stappen maar blijf wel bij je eigen identiteit. Je anders voordoen dan wie je werkelijk bent heeft nog nooit iemand een succesvol bedrijf opgeleverd.