Iedereen gebruikt tegenwoordig social media, en diegene die er geen gebruik van maken weten wel wat het is. Je bedrijf online promoten is een goed idee, aangezien tegenwoordig 96% van alle Nederlanders boven de 15 jaar internet heeft. Dit betekent dat jouw bedrijf vaak gezien zal worden, of je nou op LinkedIn, YouTube, Twitter, Facebook, Pinterest of Instagram te vinden bent. Alleen welk medium past nou het beste bij jouw bedrijf en hoe zet je social media in voor je bedrijf? Dat lees je in dit artikel.
Wat moet je vooral niet doen?
Ondanks dat er zoveel social media platformen te vinden zijn tegenwoordig, hebben ze wel allemaal dezelfde algemene regels. Onderstaand vind je de regels met betrekking tot handelingen die je vooral niet moet doen wanneer jij wilt groeien op social media:
- Ga geen volgers kopen want dit zorgt ervoor dat je echtheid op social media wordt verpest.
- Volgers storen zich eraan wanneer er heel veel achter elkaar wordt gedeeld in een korte periode, doe dit dus niet maar verspreid je berichten over de week.
- Praat niet alleen maar over je merk, maar probeer ook zeker persoonlijke verhalen te vertellen, dit schept een band.
- Plaats niet hetzelfde bericht op alle platformen tegelijk maar varieer in het bericht of in het tijdstip van plaatsen.
- Kopieer geen berichten van anderen. Ten eerste is dit illegaal, maar het kan ook negatief werken voor jouw authenticiteit.
- Gebruik geen foto’s van Google, hier zit vaak een auteursrecht op waardoor je een flinke boete kunt krijgen. Gebruik eigen foto’s of stockfoto’s.
Social media platform Facebook
Facebook is één van de grootste platformen met dagelijks ongeveer 6 miljoen gebruikers, alleen al in Nederland. Wel wordt dit steeds een beetje minder, vooral omdat mensen geen vertrouwen meer hebben in het platform, het niet meer gebruiken of een ander platform hebben gevonden die zij fijner vinden.
Toch is het verstandig een bedrijfsaccount aan te maken op Facebook. Je kan hier updates geven over je bedrijf, foto’s en video’s delen, klanten kunnen een recensie bij je achterlaten en eenvoudig contact met je opnemen. Ook kunnen er evenementen aangemaakt worden en kunnen jouw volgers je berichten delen.
Foto’s delen op Instagram
Op Instagram staat vooral het delen van foto’s centraal, in combinatie met een tekst en bijbehorende hashtags eronder. Wil je vooral de jongere generatie aanspreken met jouw bedrijf, dan is Instagram eigenlijk onmisbaar. Wel is het belangrijk dat je goede en duidelijke foto’s plaatst willen mensen blijven hangen. Daarnaast zijn ook de hashtags die je in de tekst gebruikt erg belangrijk, omdat mensen hierop zoeken.
Maak je zelf producten of heb je bijvoorbeeld je eigen restaurant of kroeg? Maak daar foto’s van en deel deze. Verkoop je met jouw bedrijf juist niet tastbare dingen, dan kun je dit platform ook goed inzetten voor een kijkje achter de schermen. Ook kun je stories plaatsen, deze verdwijnen na 24 uur weer automatisch.
Twitter inzetten voor nieuwsberichten
Op dit social media platform draait het vooral om tweets plaatsen met een korte stuk tekst. Eerder waren dit maximaal 140 tekens maar in 2017 is dit verdubbeld. Wel worden het aantal gebruikers op dit social media platform steeds minder, vooral in de leeftijdscategorie 18 – 24 jaar.
Wil je Twitter toch inzetten, dan is dit vooral handig wanneer je vaak nieuws wilt delen of wanneer je veel updates hebt dit je graag wilt delen. Ook het één op één contact hebben werkt hier heel goed. Vooral bedrijven als NS maken vaak gebruik van Twitter, bijvoorbeeld wanneer er een storing is maar ook om vragen van klanten te beantwoorden.
Zakelijk social media LinkedIn
LinkedIn is ideaal wanneer je op zoek bent naar een zakelijk social media platform. Mensen leggen hier niet alleen zakelijke contacten, maar plaatsen ook hun CV, komen in contact met mogelijk nieuwe werknemers, zoeken werk en volgen de bedrijven die zij interessant vinden. Het platform is vooral ook heel handig om te netwerken, waardoor het ook vaak wordt ingezet als men op zoek is naar een zzp’er of iemand die in loondienst wil komen werken.
Lees ook: Zakelijke winterkleding, wat draag je?