Marketing is natuurlijk ontzettend belangrijk voor je bedrijf. Niet alleen om je naamsbekendheid te vergroten, maar ook voor het verwerven van nieuwe klanten, het onderhouden van klantrelaties en het versterken van je merk. Maar welke verschillende marketing vormen zijn er nu eigenlijk en, wat zijn de verschillen? Dat lees je in dit artikel.
Verschillende marketing vormen
De oudste marketing vorm is natuurlijk mond-tot-mondreclame. Dit is ook nog steeds de meest effectieve vorm, omdat klanten hun ervaringen delen met potentiële nieuwe klanten. Maar daarnaast zijn er natuurlijk in de loop van de tijd heel veel andere mogelijkheden ontstaan zoals:
- Affiliatemarketing
- Direct marketing
- E-mailmarketing
- Online marketing
- Printmarketing
- Social media marketing
- Telemarketing
Een uitgestippelde marketingstrategie
Wil je dat je marketing succesvol verloopt, dan heb je heel veel aan een uitgestippelde marketingstrategie. Hierbij wordt er gekeken naar welke doelgroepen het interessantst zijn voor jouw product maar ook hoe deze doelgroepen het beste kunnen worden benaderd. Dit is niet alleen belangrijk om te kijken waar potentiële klanten zich bevinden, maar ook om te leren wat er in hen omgaat en hoe zij het beste kunnen worden aangesproken.
Effectieve marketing gaat niet over een begin- en eindpunt. Kopers en bestaande klanten maken immers altijd beslissingen. Het is aan jou om deze klanten op de juiste momenten te bereiken én hun interesse te triggeren. Wil je marketingactiviteiten en werkprocessen inrichten op conversie en kwaliteit, dan kun je customer journeys gaan evalueren en definiëren.
Daarnaast is het ook belangrijk goed naar de marketing zelf te kijken. Wat werkt wel voor jouw bedrijf, en wat kun je beter weglaten omdat het eigenlijk niets toevoegt? Maar ook kan er gekeken worden naar de campagne. Hoe kun je deze nog verder ontwikkelen om meer succes te hebben? Hoe zorg je ervoor dat het product voor de doelgroep interessant blijft? Op welke manier kan het budget voor de marketing zo effectief mogelijk worden besteed?
Tevreden klanten
Marketing draait echt niet alleen om informatie opsturen naar (potentiële) klanten. Vaak draait het namelijk ook om het luisteren naar klanten. Immers kunnen klanten alleen behouden blijven wanneer zij een goed gevoel hebben bij het merk of product dat jij verkoopt, en daarnaast tevreden zijn over de dienstverlening.
Wil je een hoge klanttevredenheid bereiken dan kan dit worden bereikt door ervoor te zorgen dat de producten en diensten van goede kwaliteit zijn. Maar wat ook heel erg belangrijk is, is dat klanten altijd terug kunnen vallen op goede ondersteuning, in de vorm van een klantenservice die goed bereikbaar is bijvoorbeeld. Gaat er iets mis binnen een relatie, dan is het belangrijk dat je deze signalen snel genoeg oppakt en op een goede manier oplost.
Lees ook: Zo bereid jij je voor op calamiteiten!